Sixsigma in de administratie: controle en beheersing

sixsigma, lean sixsigma, flexprofinanceRegelmatig krijg ik de vraag wat Sixsigma betekent en waarvoor deze gebruikt wordt in combinatie met Lean. Mijn ervaring met Sixsigma is dat het een extra dimensie is op Lean. Ik zeg altijd het is de 3D bril om een probleem op te lossen op een Lean manier. Waar Lean zeer visueel is, gaat Sixsigma kijken naar de data, de feiten en de cijfers en graaft dieper om de oorzaak te achterhalen. Tevens is het een tool om een proces te controleren en te beheersen. Sixsigma is een manier om statistisch weer te geven hoe het proces functioneert en wanneer er in gegrepen dient te worden.

Sixsigma komt van oorsprong bij Motorola vandaan en betekent letterlijk 6 standaarddeviaties en draait om de standaardnormaal verdeling. Hierbij gaat het om de eisen van de klant: voldoet de output van je proces? En over de stabiliteit van het proces: zijn er uitschieters die bekeken dienen te worden?

3D-Bril-12Het klinkt heel moeilijk, maar het is eigenlijk heel simpel. Bijvoorbeeld een factuur die binnen is gekomen, dient binnen 14 dagen betaald te worden volgens het contract. Met directe betaling van de factuur zou de klant ook tevreden zijn, dus binnen 0-14 dagen zou de factuur betaalt dienen te zijn. Als je informatie verzamelt over hoe snel je een factuur betaalt, kan je eruit kristalliseren of je aan de eisen van de klant voldoet. Betaal je na 14 dagen of later dan heb je een defect en is er een indicatie dat er iets mis is in het facturatieproces. Door het proces tegen de meetlat van de klant aan te leggen, krijg je inzicht of je voldoet aan de klanteneisen.

Hetzelfde geldt voor de stabiliteit van het proces, in het facturatieproces is er een gemiddelde doorlooptijd van een factuur, is er een specifieke factuur die hier meer dan 3 standaarddeviaties boven of onder zit, dan is het proces niet in controle en dient er onderzocht te worden waarom de individuele factuur zo afwijkt van de rest.

sixsigma, lean, leansixsigmaTevens is Sixsigma de methode om te achterhalen als er meerdere oorzaken zijn bij een probleem, welke oorzaak de hoofdoorzaak is via onder andere een pareto diagram, boxplot of scatterplot. Het is geen moeilijke statistiek, het geeft meer verdieping voor grotere processen en kan helpen om sneller naar een oplossing toe te werken in een verbeteringstraject.

Feiten en cijfers zijn nodig om een goed inzicht te hebben in de processen van de onderneming en op basis daarvan met beargumenteerde oplossingen te komen. Sixsigma heeft tools om te om een procesverandering zichtbaar te maken en te vertellen of een doorgevoerde verandering in het proces het gewenste effect heeft gehad. Wat mij betreft kan Lean niet zonder Sixsigma, de 3D bril van Lean.

Ik ben benieuwd wat je van mijn blog vindt en mocht je vragen hebben over Sixsigma, laat het me dan weten via de reply button hieronder of contacteer me via contact@flexprofinance.nl