Eenvoud zorgt voor het meeste rendement in bedrijfsprocessen!

Lean administratieComplexe bedrijfsprocessen kosten heel veel geld door dat ze zo complex zijn! Eenvoud siert en zorgt dat er een focus is op de daadwerkelijke handelingen die waarde toevoegen voor de klanten. Vaak wordt uit 20% van de processen 80% rendement gehaald en is de overige 80% van de bedrijfsprocessen gerelateerd aan 20% rendement. Dit is de essentie van Richard Koch in zijn boek Het 80/20 principe( http://www.the8020principle.com/go/ ) Deze stelling ooit uitgevonden door meneer Pareto in 1906 en dus ook wel het Pareto principe genoemd heeft veel overeenkomsten met de principes uit de Lean Sixsigma hoek.

Lean Sixsigma gaat ook van het 80/20 principe uit bij proces verbetering, vaak wordt 80% van de ‘fouten’ veroorzaakt door maar een klein aantal zaken. Deze kunnen goed geprioriteerd worden door het 80/20 principe. Lean Sixsigma ziet in dat handelingen met een hoog rendement voor de klant van meer belang is dan handelingen met een laag rendement. Vaak zie je dat bedrijven met eenvoudige processen het verrassend goed doen, omdat alles is gestandaardiseerd en de kans op fouten miniem is. Bedrijven focussen vaak op segmenten en processen die niet goed zijn en niet rendabel zijn en proberen deze te verbeteren, maar vergeten dat ze beter een goede focus kunnen hebben op de processen die wel rendabel zijn en deze vergrootten en uitbreiden.

Het is ook logisch, complexe organisaties kosten veel meer geld dan een eenvoudige organisatie. Er zijn legio voorbeelden te noemen waar sprake is van een te complexe organisatie waardoor de klantgerichtheid minder is. Denk maar aan de telecom bedrijven, deze zijn allemaal erg uitgegroeid tot grote organisaties, waardoor de klant niet meer centraal staat en zich door een wirwar van menu’s en submenu’s moet werken om een medewerker te spreken te krijgen.

lean sixsigma, flexprofinanceHet 80/20 principe is overigens op heel veel zaken toe te passen binnen het bedrijfsleven. Denk bijvoorbeeld eens aan voorraadbeheer. Ik durf te stellen dat er heel veel voorraad bij bedrijven ligt die eigenlijk nauwelijks verkoopt en maar 20% van de winst op levert. Dit komt door een te uitgebreid productenassortiment of teveel producten hebben. Een klein onderdeel van de voorraad (20%) levert vaak de hoogste winst op (80%), maar veel bedrijven durven de onrendabele producten niet te elimineren omdat één speciale klant dit product weleens nodig heeft….

Bij één van mijn vorige werkgevers werd het plan opgevat door de marketing/verkoop afdeling dat er meer speciale producten zouden worden verkocht specifiek gericht op bepaalde geografische gebieden. De consequentie was dat vaker de machines omgebouwd moesten worden, dit zorgde ervoor dat er meer down-time was, machines stil stonden en er meer manuren werden besteed aan de ombouw. Met andere woorden, de kosten gingen omhoog terwijl de omzet nauwelijks toenam, maar eigenlijk afnam.

Niet echt een sterk plan, de processen voor ombouw van machines werden gestandaardiseerd, maar eigenlijk werd het probleem verkeerd benaderd. Beter zou het zijn geweest om je te richten op de rendabelste producten en bestaande klanten in plaats van het proberen uit te breiden van het marktaandeel met ‘speciale producten’ die door de hogere kosten voor een dalende rentabiliteit zorgden.

sixsigma, lean, leansixsigmaEenvoud in processen, eenvoud in producten zorgt voor een hoge rentabiliteit. Complexiteit zorgt voor hoge kosten die relatief weinig winst opleveren. Ik geloof dat als bedrijven zich zouden focussen op de 20% aan bedrijfsprocessen die 80% rentabiliteit opleveren deze veel beter zouden presteren dan hun concurrenten. Lean sixsigma is een methode om deze focus uit te zoeken en processen te verbeteren die goed presteren.

Welke processen zie jij binnen je bedrijf die rendabel zijn? Pas jij het 80-20 principe weleens toe? Je kan mij een bericht sturen via contact@flexprofinance.nl

Ik ben heel benieuwd!